söndag 12 mars 2017

Penang

 Några dagar i staden Georgetown på ön Penang. Vacker stad! Känd för sin street food och sina postkoloniala byggnader. Fantastisk gatukonst! Vi bodde perfekt på ett litet hotell med få rum som blev vår lilla oas. Mitt i dessa gamla kinesiska kvarter bodde vi och över uråldriga tak sträckte en gigantiskt shopping mall ut sig. Dessa kontraster fortsätter fascinera mig!  Lunch i köpcentrats svala luftkonditionerade food court (barnen refererade till mallen som det kalla huset) och senare middag på gatan. Lokal befolkning överallt, ingen pratar engelska men alla är hjälpsamma, vi förstår inte hur vi ska gå till väga för att beställa. Vi får sittplats på några enkla plastpallar i ett garage. Jag och T hamnar i en kö och tar det alla andra tar. Mannen framför oss i kön ser vår förvirring och förklarar på engelska (den enda som kunde engelska) att det är en känd soppa med nudlar, ägg och fläsk och om vi gillar stark mat ska vi tacka ja till extra chili. Jag tackar nej till chillin men tycker ändå att det brinner i munnen när jag sörplar i mig soppan. Lyckas be om två skålar med endast nudlar till barnen som vi slipper betala för när de förstår att det är barnen som ska äta. Vi säger till barnen att det är spagetti och de äter glatt (med pinnar!). 
 



 
 

Inga kommentarer: